Začni svoj deň fit už raňajkami

Začni svoj deň fit

Na poriadny výkon sa treba poriadne pripraviť. A začína sa práve raňajkami, ktoré by mali byť výživné, pravidelné a chutné. Úspešne tak zvládneš celý deň plný energie a motivácie.

O raňajkách koluje množstvo teórií a ešte viac „zaručených“ tipov a nepravdivých tvrdení. Pritom to vôbec nie je také zložité:

  • Raňajky sú dôležité, a to vždy! Medzi jednotlivými dňami nemusíš robiť žiadne rozdiely, dôležité je zabezpečiť si ráno pravidelný prísun živín.
  • Raňajky by mali byť výživné, pričom môžu byť pokojne najkalorickejším jedlom dňa, keďže telo bude mať dostatok času na spracovanie kalórií.
  • Pomer medzi bielkovinami a sacharidmi by mal byť vyvážený – obe zložky dokopy sú neporaziteľnou kombináciou ranného jedla. V ideálnom prípade zabudni na sladké potraviny, ako sú koláče alebo donuty, príp. vo všeobecnosti výrobky z mletej pšeničnej múky (bielej múky).
  • Pri výbere potravín dbaj na používanie čerstvých surovín, ktoré tiež lepšie chutia.
  • Teórie o tom, ako máš na raňajky načerpať energiu konzumáciou sacharidov, patria skôr do rubriky mýtov, resp. sa týkajú maximálne vrcholových športovcov s vytrvalostnou záťažou viac ako tri hodiny. Z dôvodu komplexnej látkovej výmeny, aká nastáva počas trávenia, predstavuje čas na získavanie energie až niekoľko hodín.
  • Rovnako nie sú raňajky rozhodujúce ani pred súťažou, napr. behom. Základ predstavuje vždy tréning a dlhodobé konzistentné stravovanie. Zlepšenie výkonu jediným jedlom je totiž veľmi ťažké alebo dokonca nemožné.

Aby bola príprava raňajok jednoduchšia, tu je niekoľko nápadov na vyvážené a výživné raňajky:

  • 1 vajce (alebo aj 2 volské oká) s celozrnným špaldovým alebo ražným chlebom obloženým nízkotučným syrom
  • 100 g ovsených vločiek s nízkotučným mliekom alebo jogurtom, k tomu kúsky banána
  • nízkotučný tvaroh s kúskami ovocia na krajci celozrnného chleba (veľmi chutné aj s bylinkovým tvarohom)
  • čerstvé bobuľovité ovocie, ako napr. jahody alebo maliny, s tvarohom (zmiešaným s trochou ľanového oleja, sójovým nápojom a medom)
  • špaldová kaša (uvarená zo špaldovej krupice so sójovým, ovseným alebo ryžovým nápojom), hrozienka a kúsky banána

Vďaka týmto tipom a receptom budeš vyzbrojený do nového dňa, ktorému už nič nebude stáť v ceste.